CLIVE SHEPPARD 1930–1973 | BIO WORK STUDIO PRESS LINKS | THE VIENNA COLLECTION |
BIOGRAPHICAL DATA Exhibition Catalogue 1961:
1930. Born in London. 1945/7. Served in the Royal Navy 1948/9. Studied architecture & structural engineering. 1950/3. Studied sculpture. St. Martins School of Art, under Frank Martin, Anthony Caro, and Peter King. 1954. Worked as a model maker at the Natural History Museum, London. 1960/1. At present working as assistant for Henry Moore. Exhibited at the Portal Gallery, W.1., New Vision Gallery, E.1. and Galllery One, W.1. Sculpture in private collections Austria, Germany and London. Part of the original Exhibition Catalogue (other artists were featured too) (PDF)
Exhibition Folder New Vision Centre Gallery, London 1964:
Born 1930 London. 1945 Studied Architecture. 1953 Studied Sculpture, St. Martin's College of Art. 1960 Assistant to Henry Moore. Teaches at Hornsey College of Art and Bournemouth College of Art. Exhibitions: New Vision Centre Gallery, Institute of Contemporary Art, Gallery One, Bear Lane Gallery, Oxford. Collections: Arts Council of Great Britain. Private collections in England and abroad. Original Exhibition Folder New Vision Centre Gallery (PDF) |
BIOGRAPHICAL NOTES EXHIBITIONS COLLECTIONS PUBLICATIONS ART & RESEARCH PROJECT (original text by Clive Sheppard, 1972) BIOGRAPHISCHES Clive Archangel Sheppard geboren 1930 in London, sein Vater war Silberschmied. Nach den Pflichtschulen Studium von Architektur und Bautechniken. Mit 18 begann er sich für Bildhauerei zu interessieren. Nach 2 Jahren Militärdienst bei der Marine (1951) wurde er mit verschiedenen modernen Künstlern wie Pollock, William Congdon bekannt und begann mit unkonventionellen Materialien zu experimentieren. Seinen Lebensunterhalt verdiente er mit „Industrial Design”, hauptsächlich „Exhibition Design”. Damals besuchte er Abendklassen für Bildhauerei und Aktzeichnen. Ab 53 Arbeit im Natural History Museum in South Kensington, wo er Zugang zu fossilen Formen fand. Er verfertigte dort genaueste Modelle nach der Natur und wurde auf diese Weise mit allen ihren Formen vertraut. Zugleich bot ihm die gut eingerichtete Werkstätte des Museums Gelegenheit, mit den verschiedensten Werkstoffen zu arbeiten – Metallen, Wachs, Kunststoffen. Studium an der St. Martin's School of Art bei Anthony Caro, Begegnung mit Peter King, der zu dieser Zeit an der gleichen Schule unterrichtete, assistierte Peter bei seinen Bronzegüssen. Studienreisen in Frankreich und Italien, wo ihn eine Ausstellung sardinischer Bronzen sehr beeindruckte. Die Jahre zwischen 57–60 waren ausgefüllt mit unentwegter und leidenschaftlicher Arbeit, die immer individueller wird. Diese Biographie basiert teilweise auf einer von Angela Varga etwa 1960 verfaßten, sie entstand anläßlich einer Reihe von projektierten Gruppenausstellungen mit wechselnden Künstlern des Abbey Art Centre und Peter King (posthum), in einer Galerie in Rom und in Wien, dem Museum für Angewandte Kunst (jetzt MAK). Die Ausstellungen kamen nicht in dieser Weise zustande – Kataloge von Gruppenausstellungen in ähnlichen Konstellationen siehe Presse; Angela Varga hatte jedoch eine Einzelausstellung 1965 im Museum für Angewandte Kunst. Clive Sheppard reiste auch nach Wien für die Ausstellungsplanung mit dem Museumsdirektor Griessmaier und dem Kurator Wilhelm Mrazek, auch wurde er mit Fritz Wotruba bekannt. 1961 war er in ein Projekt im Rahmen der Internationalen Ausstellung des modernen Schmucks www.thegoldsmiths.co.uk involviert, organisiert von der Worshipful Company of Goldsmiths in Zusammenarbeit mit dem Victoria and Albert Museum, wo Wachstücke an berühmte Künstler, wie Picasso, gesandt wurden mit der Idee, die so entstehenden Stücke in der Technik des verlorenen Wachses für diese Ausstellung zu gießen. Auftragsarbeiten von Clive Sheppard umfaßten Dioramen für das Natural History Museum in South Kensington, die nach wie vor existieren, auch hat er Werbe-Dioramen im NY Kennedy Airport gestaltet, die erst kürzlich entfernt wurden. Für Science-Fiction Filme hat Clive Sheppard Monster gebaut, wie ein Rieseninsekt, das Menschen aufliest, sowie ein kleines Raumschiff in Kubricks 2001: A Space Odyssey. BIOGRAPHICAL NOTES Clive Archangel Sheppard, the son of a silversmith, was born in 1930 in London. After the years of compulsory schooling, he studied architecture and structural engineering. However, at the age of 18 he became interested in sculpture, and after two years of National Service in the Royal Navy, he discovered contemporary artists like Pollock and Congdon and started to experiment with unconventional materials. Exhibitions 1960 New Vision Centre Gallery, London 1961 Gallery One, London 1961 "26 Young Sculptors" L.C.A., London 1962 Artists of Today and Tomorrow, Bear Lane Gallery, Oxford 1963 'Three Sculptors" Bear Lane Gallery, Oxford 1964 New Vision Centre Gallery, London 1964 Bradford City Art Gallery 1965 Manchester City Art Gallery 1966 Steinberg Memorial Art Gallery, Washington University. U.S.A. 1968 Cardiff Museum Gallery 1969 Camden Arts Centre 1970 'Towards Sculpture" Eisteddford, Wales Collections Mrs. lrena Moore, Herts Mr. and Mrs. Max Beloff, Oxford Mr. Emmanuel Harris, London Mr. and Mrs. George Strauss, London Mr. Harry Abrams, New York, U.S.A. Mr. Leslie Lasky, St. Louis, U.S.A. Mr. Derek Coleman Arts Council of Great Britain Steinberg Collection, Washington University, U.S.A. Manfred Mautner-Markhof, Austria Publications Motif 12; Four British Sculptors: Richmond, Stocker, Sheppard, Hatwell by Maurice de Sausmarez |
Exhibition Catalogue, Retrospective, Sheffield Polytechnic School of Art & Design Gallery 1974:
Studied Building and Architecture 1949 Engaged in exhibition design 1950 National Seruice 1952 Natural History Museum St. Martins School of Art Worked with Antony Caro 1955 Abbey Arts Centre 1960 Assistant to Henry Moore Taught at Bournemouth College of Art and Hornsey College of Art 1966 Visiting Artist at WashingtonUniversity, St. Louis, Missouri, U.S.A. 1967 Newport College of Art Hornsey College of Art 1969 Bath Academy of Art, Corsham 1973 Sheffield Polytechnic School of Art and Design Original Exhibition Catalogue Sheffield Polytechnic School of Art & Design Gallery (PDF) Contributed by Daniel C. Anthony, 2015 |
An idea for the Winston Churchill Memorial Trust for which he was interviewed; Starting at Darwin I would like to explore extensively the primitive culture of the Aborigine in Arnhem Land. This would include visiting reserves, nomadic communities and archeological sights Ð recording by drawing, photography and tape recording the rituals, ritualistic objects and aftifacts of the aborigine.
Clive Sheppard 1972 |
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